Ohessa muutama ote lain- ja asetusten kohdista sekä viranomaisten ohjeista, jotka mielestämme liittyvät ko. lupakäsittelyyn. Aika monta kohtaa toteutumatta, jollei pilkun tarkasti niin lain hengessä ainakin.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434
Vaikuttamismahdollisuuksien varaaminen
Jos asian ratkaisulla voi olla huomattava vaikutus muiden
kuin asianosaisten elinympäristöön, työntekoon tai muihin oloihin, viranomaisen
tulee varata näille henkilöille mahdollisuus saada tietoja asian käsittelyn
lähtökohdista ja tavoitteista sekä lausua mielipiteensä asiasta.
Asian vireilläolosta ja vaikuttamismahdollisuuksien
käyttämisestä on ilmoitettava asian merkityksen ja laajuuden kannalta sopivalla
tavalla.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990132#L5P42
Yleiskaava on ohjeena laadittaessa ja muutettaessa asemakaavaa
sekä ryhdyttäessä muutoin toimenpiteisiin alueiden käytön järjestämiseksi.
Viranomaisten on suunnitellessaan alueiden käyttöä koskevia
toimenpiteitä ja päättäessään niiden toteuttamisesta katsottava, ettei
toimenpiteillä vaikeuteta yleiskaavan toteutumista.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810555
Tässä
laissa tarkoitettuja aineksia ei saa ottaa niin, että siitä aiheutuu:
1) kauniin maisemakuvan turmeltumista;
2) luonnon merkittävien kauneusarvojen tai erikoisten
luonnonesiintymien tuhoutumista;
3) huomattavia tai laajalle ulottuvia vahingollisia muutoksia
luonnonolosuhteissa; tai
4) tärkeän tai muun vedenhankintakäyttöön soveltuvan
pohjavesialueen veden laadun tai antoisuuden vaarantuminen, jollei siihen ole
saatu vesilain mukaista lupaa.
Alueella,
jolla on voimassa asemakaava tai oikeusvaikutteinen yleiskaava, on sen lisäksi,
mitä 1 momentissa säädetään, katsottava, ettei ottaminen vaikeuta alueen
käyttämistä kaavassa varattuun tarkoitukseen eikä turmele kaupunki- tai
maisemakuvaa. (5.2.1999/134)
Ottamispaikat
on sijoitettava ja ainesten ottaminen järjestettävä niin, että ottamisen
vahingollinen vaikutus luontoon ja maisemakuvaan jää mahdollisimman vähäiseksi ja
että maa-ainesesiintymää hyödynnetään säästeliäästi ja taloudellisesti eikä
toiminnasta aiheudu asutukselle tai ympäristölle vaaraa tai kohtuullisin
kustannuksin vältettävissä olevaa haittaa.
Lupa
ainesten ottamiseen on myönnettävä, jos asianmukainen ottamissuunnitelma on
esitetty eikä ottaminen tai sen järjestely ole ristiriidassa 3 §:ssä
säädettyjen rajoitusten kanssa. Asiaa harkittaessa on otettava huomioon myös
lupamääräysten vaikutus.
Alueella,
jolla on voimassa toimenpiderajoitus yleiskaavan tai asemakaavan laatimista tai
muuttamista varten, lupa voidaan myöntää, jollei ottaminen tuota huomattavaa
haittaa kaavan laatimiselle tai muuttamiselle, turmele kaupunki- tai
maisemakuvaa eikä muutenkaan ole ristiriidassa 3 §:ssä säädettyjen rajoitusten
kanssa.
Toimivaltaisen lupaviranomaisen on annettava maa-aineslupaa koskeva hakemus tiedoksi julkisella kuulutuksella. Julkisesta kuulutuksesta säädetään hallintolaissa (434/2003). Kuulutuksen ja hakemusasiakirjojen on mainitun lain 62 a §:ssä säädetystä poiketen kuitenkin oltava nähtävillä vähintään 30 päivää. Kuulutuksessa ja kuulutetuissa asiakirjoissa julkaistut henkilötiedoiksi katsottavat toiminnanharjoittajan nimi sekä ottamisalueen sijaintipaikka ja kiinteistötiedot on mainitun lain 62 b §:ssä säädetystä poiketen poistettava verkkosivuilta päätöksen tultua lainvoimaiseksi. Tieto kuulutuksesta on julkaistava toiminnan vaikutusalueen kunnissa. Kunnan ilmoituksista säädetään kuntalain (410/2015) 108 §:ssä.
Tämän ohella kunnan on varattava ottamisalueen
sisältävään kiinteistöön rajoittuvien kiinteistöjen ja muiden alueiden
omistajille ja haltijoille tilaisuus tulla kuulluiksi, paitsi milloin se on
ilmeisen tarpeetonta. Lupahakemuksen tiedoksiannosta ja tiedottamisesta
aiheutuneet kulut kuuluvat luvan hakijan maksettaviksi. (19.12.2019/1407)
Luvan hakija voi liittää hakemukseensa selvityksen siitä, että
naapurit tai osa naapureista ovat tietoisia hankkeen kannalta merkittävistä
asiakirjoista ja tiedoista sekä selvityksen heidän mahdollisesta kannastaan
hankkeeseen. Siltä osin kuin hakija ei ole esittänyt riittävää selvitystä
naapurien kuulemisesta, on kunnan järjestettävä kuuleminen. Kuulemisesta
säädetään tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.
Jos hakemus koskee ympäristövaikutusten
arviointimenettelystä annetussa laissa tarkoitettua hanketta, elinkeino-,
liikenne- ja ympäristökeskukselle on varattava mahdollisuus lausunnon
antamiseen hakemuksesta. Rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena
on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön
viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kyseessä olevat
ympäristövaikutukset ilmenevät, voi esittää mielipiteensä hakemuksesta. (19.12.2019/1407) tämä ei toteudu, jos ko. otto
tapahtuu yli 3 v aikana. Mutta ollaan jo lähellä, miksei voisi toimia ko.
hengessä avoimin kortein.
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2005/20050926
Maa-aineslain 13 §:n 2 momentissa tarkoitettuja hankkeen
kannalta merkittäviä asiakirjoja ja tietoja ovat muun ohella hakemuksen ja
ottamissuunnitelman pääkohdat sekä niihin sisältyvät naapureiden ja ympäristön
kannalta keskeiset tiedot.
Luvan hakijan suorittaman maa-aineslain 13 §:n 2 momentin
mukaisen kuulemisen johdosta lupaviranomaiselle toimitettavassa selvityksessä
on ilmoitettava kuulemisen ajankohta ja paikka, tahot, joita on kuultu ja
heidän mahdollinen kantansa asiaan sekä kuulemisessa käytetyt asiakirjat ja
tiedot.
Ympäristölupa tarvitaan ympäristönsuojeluasetuksen (713/2014)
2 §:n mukaan maa-ainesten ottamiseen liittyen seuraavasti:
·
kivenlouhimo tai sellainen muu kuin maanrakennustoimintaan
liittyvä kivenlouhinta, jossa kiviainesta käsitellään vähintään 50 päivää;
·
kiinteä murskaamo tai kalkkikiven jauhatus tai
sellainen tietylle alueelle sijoitettava siirrettävä murskaamo tai kalkkikiven
jauhatus, jonka toiminta-aika on yhteensä vähintään 50 päivää.
Edellä mainittua vähäisempään toimintaankin on haettava
ympäristölupaa, jos toiminta sijoitetaan tärkeälle tai muulle
vedenhankintakäyttöön soveltuvalle pohjavesialueelle ja toiminnasta voi
aiheutua pohjaveden pilaantumisen vaaraa (YSL 28 §).
Vesilain mukainen aluehallintoviraston lupa edellytetään, jos maa-ainesten ottaminen voi muuttaa pohjaveden laatua tai määrää, ja tämä muutos aiheuttaa pohjavesiesiintymän tilan huononemista tai olennaisesti vähentää tärkeän tai muun vedenhankintakäyttöön soveltuvan pohjavesiesiintymän antoisuutta tai muutoin huonontaa sen käyttökelpoisuutta taikka muulla tavalla aiheuttaa vahinkoa tai haittaa vedenotolle tai veden käytölle talousvetenä. Tämä voi tulla kyseeseen lähinnä, mikäli suunniteltu maa-ainesten ottaminen kohdistuu pohjavedenpinnan alapuolelle, pohjaveden ottamon suoja-alueelle tai laaja-alaisesti pohjavesialueelle.
š
kuljetusmäärät ovat niin suuret, että ko.
lupa-alue tulee käsitellä myös käytettävä ajotie pohjavesialueen läpi. Jossakin
oli siitäkin maininta, mutta
Jos hankkeeseen on sovellettava ympäristövaikutusten
arviointimenettelystä annettua lakia (252/2017), on lupahakemukseen liitettävä
ympäristövaikutusten arviointiselostus. Maa-aineslain mukainen ottamishanke voi
tulla YVA-menettelyyn joko suoraan YVA-lakiin (liite 1) sisältyvän
hankeluettelon perusteella tai muutoin YVA-menettelyn tapauskohtaisen (YVAL 3 §
2 ja 3 mom. sekä 2 luku) soveltamispäätöksen perusteella.
Hankeluettelon perusteella kiven, soran tai hiekan otto
edellyttää YVA-menettelyä, mikäli louhinta- tai kaivualueen pinta-ala on yli 25
hehtaaria tai otettava ainesmäärä on vähintään 200 000 kiintokuutiometriä
vuodessa. Päätöksen arviointimenettelyn soveltamisesta yksittäistapauksessa
tekee alueellinen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus.
š ko. raja-arvot eivät ylity, koska alue on 16 hehtaaria ja ottomäärä on määritelty, että tapahtuisi 15 v aikana. => Ko. menettely tehtävä, jos tapahtuukin esim. alle 3 vuoden aikana.